Vizuális kultúra digitális gyűjtemény az általános iskola 1-2. és 5-6. évfolyama számára
A vizuális kultúra digitális tananyagcsomagot fejlesztő team
tagjai:
Bertalan Tamás
projektvezető
dr. Illyné Újvári Irén
módszertani szakértő
Heffner Anna
tananyagfejlesztő (1-2., 5-6. évfolyam)
szakmai vezető
Bősenbach Erzsébet
tananyagfejlesztő (1-2. évfolyam)
Dorosmai Erzsébet
tananyagfejlesztő (5-6. évfolyam)
Magyar Attila
operatőr
Kalocsai Kristóf
narrátor
Weszely Orsolya
informatikai fejlesztő
Mikó András
informatikai fejlesztő
Képző- és Iparművészeti Szakközépiskola és Kollégium
Mozgókép- és
Animációkészítő Szakosztály diákjai
(segítő tanár: Szabó
Dorottya)
grafika, animáció
Gaul Emil
szakmai lektor
Bevezető
A vizuális kultúra tantárgy tanulásához és tanításához kifejlesztett digitális tananyag az új Nemzeti alaptantervre épülő vizuális kultúra kerettantervekhez készült az 1. és 2., valamint az 5. és a 6. évfolyam számára. Az egyes évfolyamok digitális tananyagcsomagjai olyan tanulási és tanítási segédletek, amelyek címzettjei diákok és pedagógusok egyaránt. A Nemzeti alaptanterv két kiemelten fontos kompetenciaterületéhez (kulcskompetenciájához) illeszkedik: az esztétikai-művészeti tudatosság és kifejezőkészség kompetenciacsoportjához, valamint a digitális kompetenciaterülethez.
A vizuális kultúra digitális tananyag-csomag
elemei
A
vizuális kultúra digitális tananyagcsomag minden évfolyamon három fő részből áll:
tanmenetjavaslatból, útmutatóból és magából a digitális tananyagból. Ezek közül
a tanmenetjavaslatot és a digitális tananyagok mutatja be részletesen
útmutatónk.
Tanmenetjavaslat
A
pedagógusoknak szóló tanmenetjavaslat olyan komplex tananyagstruktúra, amely
segítségével minden tanító, rajztanár összeállíthatja az optimális tanulási
folyamattervet saját tanulócsoportja számára (benne egy-egy tanóra, foglalkozás
témáival, feladataival, feladatsoraival, a felhasználandó tanulási és tanítási
forrásokkal és egyéb segédletekkel).
A
tanmenetjavaslat azonos struktúraelemeket tartalmazó sablonban került leírásra:
Javasolt
óraszám |
Fejlesztési célok |
Tevékenységek, feladatok |
Munkaformák Színterek |
Digitális
tananyag-elemek |
Anyag-eszköz-igény |
Az
egyes évfolyamok tanmenetei – a kerettantervek ajánlásait figyelembe véve – az
alább felsorolt fő témákat tartalmazzák. (Az egyes témák „szűkszavú”, tömör
megfogalmazása a tananyagrendszerben való keresést könnyíti meg.)
1.
osztály
I. VIZUÁLIS NYELV
1. Képelemek
2. Térelemek
3. Vizuális
technikák
4. Élményképek
5.
Illusztrációk
II. LÁTVÁNYVILÁG
1. Látható
világ
2. Fény
3. Szín
4. Forma
5. Tér
6. Mozgás
7. Mesés helyek
8. Kitalált
tárgyak
9. Talált
tárgyak
10. Mű-Tár
III. VIZUÁLIS KOMMUNIKÁCIÓ
1. Jelek,
jelzések
2. Mintázatok
3. Térjátékok
IV. TÁRGY- ÉS
KÖRNYEZETKULTÚRA
1. Környezet
2. Játszótér,
játék
3. Bábok, díszletek
4. Kitalált tárgyak
5. Babák, babaházak
2. osztály
I. VIZUÁLIS NYELV
1. Képelemek,
térelemek
2. Vizuális
technikák
3. Élményképek
II.
LÁTVÁNYVILÁG
1. Valós és
képzelt látványok
III.
VIZUÁLIS KOMMUNIKÁCIÓ
1. Jelek, jelzések
IV.
TÁRGY- ÉS KÖRNYEZETKULTÚRA
1. Környezet
2. Tárgyak
3. Tárgyi néprajz
VI.
MOZGÓKÉP- ÉS MÉDIAISMERET
1. Médiumok
2. A média kifejezőeszközei
3. Médiaélmények
4. Virtuális terek
Az első két témakör feladatsorai bővíthetők az első osztály tanmenetében leírt feladatsorokkal!
(Ebben a struktúrában nem elírás a IV. után a IV. sorszám. Az V. számmal jelölt tematikai egység a művészettörténet témaköreit tartalmazza, amely a 2. évfolyam tananyagában még nem szerepel.)
5.
osztály
II. LÁTVÁNYVILÁG
1. Fény
2. Szín
3. Forma
4. Tér
5. Mozgás
6. Vizuális
technikák
7.
Illusztrációk
III. VIZUÁLIS KOMMUNIKÁCIÓ
1. Reklámok,
reklámhordozók
2. Szöveg és
kép
IV. TÁRGY- ÉS
KÖRNYEZETKULTÚRA
1. Őseink
hagyatéka
2. Tárgyi
néprajz
3. Hagyományos
kézműves technikák
4. Hagyományos
formák és díszítmények mai tárgyakon
V. MŰVÉSZETTÖRTÉNET
1. Őskor
művészete
2. Mezopotámia
művészete
3. Ókori Egyiptom
művészete
4. Kréta,
Mükéné és az ókori Görögország művészete
5. Etruszk és
ókori római művészet
6.
osztály
II. LÁTVÁNYVILÁG
1. Természeti
környezet
2. Mesterséges
környezet
3. Vizuális
játékok
4.
Illusztrációk, parafrázisok
III. VIZUÁLIS KOMMUNIKÁCIÓ
1. Használati
utasítások
2. Jelek,
jelzések, szimbólumok
3. Szöveg és
kép
4.
Reklámhordozók
IV. TÁRGY- ÉS
KÖRNYEZETKULTÚRA
1. Épületek,
építmények
2. Tárgyak
3. Tárgyi
néprajz
4. Kézműves
technikák
V. MŰVÉSZETTÖRTÉNET
1. Korai
keresztény művészet
2. Bizánci
művészet
3. Romanika
4. Népvándorlás
kori és honfoglalás kori művészet
5. Gótika
művészete
6. Reneszánsz
művészet
7. Barokk
művészet
A
továbbiakban minden évfolyam tanmenetjavaslatából bemutatunk egy-egy
tevékenység- és feladatsort, hogy illusztráljuk azok tartalmát és felépülését.
1. osztály
III.
VIZUÁLIS KOMMUNIKÁCIÓ
3. Térjátékok
Javasolt
óraszám: 2
Fejlesztési
célok:
Megfigyelőképesség
fejlesztése
Képi jelek
olvasására és létrehozására való képesség fejlesztése
Képalkotó-
és kifejezőképesség fejlesztése
Ritmusérzék
fejlesztése
Vizuális
fantázia (képzelőerő) fejlesztése
Vizuális emlékezet fejlesztése
Verbális
szövegértés fejlesztése
Térlátás-,
téri tájékozódás fejlesztése
Tevékenységek,
feladatok:
Térvonalakból,
lapokból és testekből konstruált térjátékok megfigyelése digitális képen,
animáción;
mozgatható
kockák felületének színezése, díszítése digitális táblán;
érdekes
konstrukciók létrehozása digitalizált kockákból interaktív felületen; majd a
valóságban térjáték létrehozása kocka hálózatok felületének mintázásával, a
hálózat összeragasztásával, valamint szögletes testek mintázásával, felületük
faktúrálásával
Munkaformák/Színterek:
Frontálisan
irányított egyéni vagy páros munka
Tanterem,
tanóra, szakköri terem
Digitális
tananyagelemek:
komplex
digitális feladat:
1evf_III31_KDF
animáció:
terjatek_A
kép: terjatek_DK
Anyag-,
eszközigény:
kocka
hálózatok, dobozok, grafikai eszközök (grafit, színes
ceruza, filctoll, tus, diópác, kihegyezett végű hurkapálca, zsírkréta, stb.),
festék, ecset, ecsettál, törlőrongy, színes papírok, fonalak, olló, ragasztó,
agyag (sógyurma, gyurma), alátétlemez, mintázó eszközök
2. osztály
III. VIZUÁLIS
KOMMUNIKÁCIÓ
1. Jelek, jelzések
Javasolt
óraszám: 1-2
Fejlesztési
célok:
Ábraolvasási
és értelmezési készség fejlesztése
Vizuális
memória fejlesztése
Fantázia
fejlesztése
Mindennapokban használt vizuális jelek értelmezése, ennek
analógiájára saját jelzésrend-szerek kialakítása
Képi jelek,
vizuális szimbólumok olvasása és létrehozása
Kreatív problémamegoldás
Tevékenységek,
feladatok:
A
környezetünkben található jelekre, szimbólumokra vonatkozó vizuális információk
meg-ismerése képekkel, szövegekkel való feladatvégzés során;
közúti
jelzőtáblák jelentésére vonatkozó állítások igazságtartalmának eldöntése;
tájékoztat
táblák rajzolása kitalált meseszerű, fantasztikus környezetbe
Munkaformák/Színterek:
Frontálisan
irányított egyéni munka
Tanterem,
tanóra, délutáni szabadidős foglalkozás, szakköri terem, otthon
A
videofilmet a tanórán kívül megnézhetik, az e-bookot szintén bárhol
elolvashatják a gyerekek, akár otthon, akár az iskolai szabadidejükben.
Digitális
tananyagelemek:
komplex
digitális feladat:
2evf_III11_KDF
video:
kornyezetunkjelei_V
szöveg:
környezetunkjelei_ebook
kép: kornyezetjelei_DK
feladat:
abrakesjelentesuk_DF
feladat:
kozutitablakjelentese_DF
Anyag-,
eszközigény:
A/4-es rajzlap, grafikai
eszközök (ceruza, színes ceruza, filctoll, stb.),
festészeti
eszközök (tempera, akvarell, ecset, ecsettál, törlőrongy vagy szivacs), színes
papír, olló, ragasztó
5. osztály
II.
LÁTVÁNYVILÁG
7. Illusztrációk
Javasolt
óraszám: 1-2
Fejlesztési
célok:
Reflektálás társművészeti alkotásokra
Reflektív
médiahasználat
Médiaélmények
feldolgozása
Beleélési képesség fejlesztése
Vizuális fantázia (képzelőerő), belső
képalkotás fejlesztése
Vizuális
technikával adekvát anyag-és eszközhasználat begyakorlása
Tevékenységek,
feladatok:
A
Pál utcai fiúk című film megtekintése;
társasjáték
tervezése a grund-háborúról Molnár Ferenc A Pál utcai fiúk
című
regénye és Fábri Zoltán filmje alapján
(a
társasjáték táblája a grund, bábui a Pál utcaiak és a vörösingesek);
a
grundháborúról tervezett társasjáték táblájának elkészítése,
bábuinak
kivitelezése
Munkaformák/Színterek:
Frontálisan irányított egyéni munka és csoportmunka
(A filmet szabadidős foglalkozás keretében tekintsék meg.
A társasjáték kivitelezése otthon vagy iskolai szabadidőben
történjen.)
Tanterem, tanóra, szakköri terem, otthon
Digitális
tananyagelemek:
komplex
digitális feladat:
5evf_II76_KDF
szöveg:
tarsasjatek_ebook
video: palutcaifiuk_V
Anyag-,
eszközigény:
fehér,
fekete és színes kartonlapok, színes lapok, grafikai eszközök, olló, ragasztó, egyéb, a
gyerekek által tervezett anyag és eszköz
6. osztály
V.
MŰVÉSZETTÖRTÉNET
4. Népvándorlás kori és
honfoglalás kori művészet
Javasolt
óraszám: 3
Fejlesztési
célok:
Olvasási
készség, szövegértés és szókincs fejlesztése
Kultúrák, művészettörténeti korok,
stílusirányzatok rendszerező ismeretének bővítése
Művészettörténeti korok azonosításában való
jártasság kialakítása
Műalkotásokhoz
való pozitív attitűd formálása
Kreatív problémamegoldás fejlesztése
Vizuális fantázia (képzelőerő) fejlesztése
Vizuális
technikával adekvát anyag-és eszközhasználat gyakorlása
Megfigyelőképesség
fejlesztése
Látványok,
műalkotások szemlélése során forma, szín, vonal, térbeli hely és irány,
felismerése, használatára
Szobor, dombormű,
festmény közti különbség felismerése
Közvetlen
élmény képi megjelenítése
Tevékenységek,
feladatok:
A
népvándorlás és a honfoglalás kori művészet megismerése ismeretek olvasása,
prezentáció megtekintése révén; népvándorlás és a honfoglalás kori alkotásokról
készült képek nézegetése, elemző vizsgálata;
Kékfogú Harald és a vikingek történetének megismerése;
rúnakő-részlet faragása tevékenységleírás
segítségével;
népvándorlás
kori és honfoglalás kori ékszerek megismerése; kerámia- és fémékszerek
készítése tevékenységleírás segítségével;
virtuális
honfoglalás kori baba öltöztetése digitalizált korabeli stílust képviselő
viseletekkel, kiegészítőkkel
Munkaformák/Színterek:
Frontálisan irányított egyéni munka
Tanterem, tanóra, szabadidős (napközis) terem, szakköri terem,
otthon
Digitális
tananyagelemek:
komplex
digitális feladat:
6evf_V41_KDF
szöveg: nepvandorlaskori_muveszet_ebook
szöveg: runako_ebook
szöveg: honfoglalaskori_ekszer_ebook
szöveg: hajfonatkorong_ebook
szöveg: lemezdomboritas_ebook
prezentáció: nepvandorlaskor_ppp
kép: nepvandorlaskor_DK
kép: runako_DK
kép: honfoglalaskori_ekszer_DK
kép: keramiaekszer_DK
kép: hajfonatkorong_DK
kép: lemezdomboritas_DK
Anyag-,
eszközigény:
A/4-es rajzlapok, grafikai eszközök (grafit, tus, arany- és ezüst
zselés tollak radír), pauszpapír, ragasztó, aranyszínű fémlemez, filcanyag, papír,
fehér és színes lapok, fotókarton, sötét színű pasztellpapírok, szivacs,
fénymásolt motívumok, agyag, vizesedény, mintázódeszka, mintázóeszközök,
faragóeszközök, kemény agyag vagy gipszhenger, újságpapír
Digitális tananyag
A szakirodalom digitális tananyagnak tekint minden olyan
elektronikus, digitális formátumban tárolt, elérhető (hozzáférhető) szellemi alkotást,
amely alkalmas valamilyen tudás, információ átadására, közvetítésére.
A kimondottan oktatási céllal készülő, Nemzeti alaptantervhez illeszkedő
digitális tartalmakat hordozó tananyagok a digitális tananyagok úgynevezett
harmadik generációját képviselik. A vizuális kultúra tananyagcsomagja is ebbe a
kategóriába sorolható.
Digitális tananyagrendszerünk két fő részből áll. Az
egyik a Digitális tanszertár (DTT), a
másik pedig a Digitális feladattár
(DFT).
Digitális
tanszertár (DTT)
A Digitális tanszertár (DTT) elemeinek címzettjei (felhasználói) a pedagógusok és a diákok egyaránt. A vizuális kultúra Digitális tanszertára további hét tárra tagolódik. Ezek a következők:
Digitális képtár (DK)
Digitális hangtár (DH)
Digitális szövegtár – e-book-tár
(e-book)
Animációtár (A)
Videótár (V)
PowePoint prezentációk
tára (PPP)
Linktár (L)
Digitális
képtár (DK)
A
Digitális Tanszertár
legterjedelmesebb eleme a több mint 3500 digitális képet tartalmazó Digitális képtár (DK). Az első
osztályban mintegy 800, a 2. osztályban közel 500, az 5. osztályban 1200, a 6.
osztályban mintegy 1100 digitális kép segíti a vizuális feladatok megoldását,
az egyes vizuális témák, technikák, műfajok szemléltetését vagy éppen – a felső
tagozaton – a művészettörténeti korszakok jellegzetes alkotásainak
megismertetését. A képtárba válogatott képek a vizuálisan észlelhető világ
teljességét törekszik illusztrálni. A természeti és épített környezet
objektumaitól a különböző korszakok és kultúrák jellegzetes produktumaiig. Vagy
éppen a magyar paraszti kultúra tárgyaitól a kortárs művészetig bármire
találhat példát a képtárban a felhasználó.
A
képek megjelenhetnek digitális feladatba ágyazva, mint például első osztályban
ez a képkiegészítő feladat:
Figyeld meg alaposan a
pointillista képeket! Keresd meg a hiányzó részeiket!
Kattints rá egyenként a
képdarab-körökre! Fogd meg és illeszd a köröket a megfelelő
képbe!
Megjelenhetnek a a digitális képek egy-egy vizuális problémát szemléltető
képhalmazként. Mint például 2. osztályban a színek világának bemutatása:
Bemutathatnak egy-egy folyamatot, illusztrálhatnak
tevékenységleírást. Ez esetben a képek segítségével a tanulók reprodukálni
tudják az adott tevékenységet, mint például 6. osztályban a madársíp készítését:
Képes szemelvényei lehetnek egy-egy művészettörténeti korszaknak, mint
például 5. osztályban az etruszkok művészetének:
1.
Etruszk templom rekonstrukciója a római Villa Giulia kertjében
2.
Domborművek sírja Cerveteriből
3. Házaspár
kettős szarkofágja Cerveteriből
4. A
Capitoliumi farkas bronzszobra
5. Az
arezzói khimaira bronzszobra
6. A Todi
Mars bronzszobra
7.
Táncolók. Sírfestmény az apuliai Ruvóból
8.
Táncospárt ábrázoló festmény a Triclinium tombából
9. Kettős fuvolán játszó ifjú. Freskórészlet Tarquiniából
10. Arany rozetta színes üvegbetéttel
Az itt felvillantott illusztrációk szerény töredékét képviselik a Digitális képtárnak, melyben pedagógus
és diák egyaránt kedvére böngészhet, válogathat. Természtesen, mint a tananyagrendszer
valamennyi tárát minden felhasználó saját elemekkel bővítheti és saját
számítógépes táraiban újabb és újabb tematizált mappákat hozhat létre.
Digitális
hangtár (DH)
A Digitális hangtárban
kisgyermekeknek szóló mesék (hangos könyvek), zenei illusztrációk, szignálok, zajok,
zörejek, valamint különböző műfajú médiaszövegek lelhetők fel. Mennyiségüket
tekintve ezek is megközelítik a 100-félét. Jellegzetességük – a digitális
képekhez hasonlóan –, hogy nagy részük bármely évfolyam vizuális tananyagához
illesztve jól használható.
Az elsősöknek szóló mesék, amellett, hogy kiválóan alkalmasak a gyerekek
mindennapi életéhez kapcsolódó látványvilág vizuális megjelenítésére, segítői
lehetnek egy-egy betű írott alakjának megformálásában is.
A zenei illusztációk érzelmek, hangulatok, fantáziaképek vizuális
megjelenítéstét, egy-egy művészettörténeti korszak képi és zenei motívumainak
összekapcsolását, az adott korszak életérzésének akusztikus megjelenítését
tesztik lehetővé.
Számos médiaszöveg pedig a vizuális kultúrába ágyazott mozgóképkultúra
és médiaismeret tanulását-tanítását segíti.
A Digitális hangtár
hangzóanyagai segítségével például a 6. osztályos gyerekek összeállíthatnak egy
képes-zenés „bédekkert” a reneszánsz Firenze virtuális bejárásához. Ehhez a
feladathoz képeket a Digitális képtárból,
hangzóanyagot a Digitális hangtárból
válogathatnak. Ezek a zeneműrészletek állnak rendelkezésre e feladathoz:
1. Fuga a
gdanski Oliva kolostorból
2.Pierre Attaignant:Pavane
3. Regal kópia. Magyarországi koncertfelvétel 1988-ból
4. Giorgio Mainerio: "Schiarazula Marazula" (XVI.
sz.)
5. "Jamaica" (1670.)
6. Orlando Gibbons: „The silver swan” (1612)
7. Thoinot Arbeau: A branle lovak (XVI. sz.)
8. Domenico
Zipoli: Gavotte (XVII. sz.)
9. Pierre Solage: Rondo („Fumeux fume par
fumee”) (XV. sz.)
10. Girolamo Cavazzoni: Ave Maria
Digitális szövegtár – (e-book)
A Digitális szövegtárban szépirodalmi szövegek (mesék, regényrészletek, elbeszélő költemények, mítoszok, mondák), ismeretközlő szövegek és tevékenységleírások között böngészhet a felhasználó pedagógus és diák. E szövegek jellegzetessége – egy-két kivételtől eltekintve –, hogy mindegyik képekkel illusztrált. Némelyikük könyvterjedelmű (mint például az őskor művészetéről szóló szöveg), míg a többségük alig haladja meg a 4-5 oldalt. Ezeket az e-bookokat egyszerű flipbookoknak is tekinthetjük, amennyiben mindegyiküket, mint a papírkönyv lapjait előre-hátra lapozhatjuk. Az e-book-oldalak kinyomtathatók, másolhatók. A vizuális kultúra tanulás-tanítás folyamatában tanórai feladatokba ágyazva vagy éppen önművelődési céllal is felhasználhatók. A mintegy 115 e-book közül 30 az elsősök, 15 a másodikosok, 32 az ötödikesek és 38 pedig a hatodikosok tananyagcsomagjában került leírásra. Mindegyikük feladathoz, feladatsorhoz kapcsoltan és anélkül is felhasználható.
Animációtár
(A)
Az Animációtár elsősorban olyan rövid (fél- egyperces) animációkat tartalmaz, amelyek humoros, játékos módon próbálják bemutatni a vizuális elemek (pont, vonal, folt, térvonal, lap, test) és elemrelációk (sordísz, terülődísz, sötét-világos ellentét, stb.) lényeges ismérveit.
Videótár
(V)
A Videótárban bábszínházi előadások részletei, felújított, egykoron az Országos Oktatási Központ (OOK) által gyártott ismeretterjesztő filmek, a Nemzeti Audiovizuális Archívum (NAVA) engedélyével átvett televíziós műsorok részletei, valamint saját gyártású videofilmek szerepelnek. Ezek többnyire olyan tanulási források, ahol a mozgókép és a szöveg együttesen segíti az ismeretelsajátítást vagy a tevékenységtanulást.
A saját gyártású videofilmek egy része a vizuálisan észlelhető objektumokról ad részletes mozgóképes leírást. A rövid, általában 5 perc időtartamú filmek a következő címeken szerepelnek a Videótárban:
A látható világ
A fény
A szín
A formák világa
A tér
A mozgás
Környezetünk
Környezetünk jelei
Festészet (Vizuális technikák)
A grafika főbb műfajai (Vizuális technikák)
Kollázs, montázs (Vizuális technikák)
Nyomtatás, nyomatkészítés (Vizuális technikák)
Szobrászat (Vizuális technikák)
Az MTVA, a NAVA és egyéb jogtulajdonosok engedélyével számos játékfilm és televíziós műsor részlete szerepel a Videótárban. Például a Daliás idők, a Rege a csodaszarvasról, a János vitéz, a Szaffi című rajzfilm egy-egy részlete, az Egri csillagok, A Pál utcai fiúk, a Keménykalap és krumpliorr című játékfilm egy-egy jelenete, híradó, időjárás-jelentés, sportműsor, kvízműsor részletei, reklám, szappanopera-részlet, stb. úgyszintén.
PowerPoint
prezentációk tára (PPP)
A PowerPoint prezentációk tárában a művészettörténet tanulásához találunk diasorokat az 5. és a 6. osztály számára. Ezek a következők:
Mivel a prezentációk diaképei nem
folyamatos vetítésűek, bármikor leállíthatók, visszapörgethetők, attól függően,
hogy milyen feladat kapcsolódik hozzájuk.
Linktár
Több olyan feladat, feladatsor található a digitális feladatcsomagban,
amelyhez külső link segítségével hozzáférhető leírás, kép, videó vagy animáció
szerepel.
A babaházak linkjei lakberendezési játékokat kínálnak a gyerekek számára.
A bayeuxkarpit linkje
elvezet a bayeux kárpit figuráinak animált változatához.
A gyermekbarát honlapok linkjei olyan minősített honlapokhoz
vezetnek, melyeket bátran ajánlhatunk a diákoknak.
A kaleidoszkop linkje
a kaleidoszkópkészítést mutatja be videón.
A népmesék linkjei öt magyar népmeséhez vezetnek, melyek a
Kecskemétfilm remekei.
A néprajzi múzeumok linkjei a következő helyszínekre vezetnek
el bennünket:
Szentendrei
Szabadtéri Néprajzi Múzeum
Nemzeti Történeti Emlékpark, Ópusztaszer
Szennai Szabadtéri Néprajzi
Gyűjtemény
Hollókői Falumúzeum
Hortobágy
Az online játékok linkjei tíz internetes játékot kínálnak.
Ezek a következők:
Farmos
játékok
Birkafarm
Traff
Park – Biztonságos közlekedésre oktató játék
Rajzfilm
játékok
Rising
Cities – Városépítő játék
Ügyességi
játékok, stratégiás játékok
Állatkerti
játék
Öltöztetős
játékok
Mahjong-játékok
Flipper-játékok
Az Őrség-Göcsej linkek az
Őrségi Nemzeti Parkhoz, a Szalafő–pityerszeri skanzenhez
és a Göcseji Falumúzeumhoz vezetnek.
A
papírmerítés linkje egy papírmerítést szemléltető videofilmhez vezet.
A pártakészítés linkje a gyöngyös párta varrását mutatja be
videón.
A rózsaablak linkje olyan videóhoz vezet, amely rózsaablak
motívumok készítését segíti.
Digitális feladattár (DFT)
A
Digitális feladattár (DFT) bizonyos
elemei csak a pedagógusoknak szólnak. Más részüket viszont a diákok és a
pedagógusok egyaránt használhatják. A Digitális feladattár (DFT) összetevői a
következők:
Komplex digitális
feladatok tára (KDF)
Digitális feladatok tára
(DF)
Ellenőrző digitális feladatok tára (EDF)
Komplex
digitális feladatok tára (KDF)
A
vizuális kultúra tananyagfejlesztés speciális eleme a komplex digitális feladat. Minden vizuális tevékenység ebből az
elemből indul ki, és ehhez kapcsolódnak a különböző tananyagelemek. A Komplex digitális feladatok tárát csak a
pedagógusok használhatják. A benne szereplő feladatok, feladatsorok
segítségével állíthatják össze egy-egy évfolyam tanmenetét, egy-egy vizuális
kultúra foglalkozás óratervét.
A
komplex digitális feladat feladatkártya
struktúrája a következő:
Évfolyam
|
Tevékenység-főosztály
|
Tevékenységosztály |
Téma |
A feladat címe |
A feladat leírása |
Pedagógusnak szóló javaslatok |
Fejlesztési célok (kompetenciák) |
A tevékenységvégzés színtere |
Anyag-, eszközigény |
A feladatvégzésre javasolt idő |
Javasolt munkaforma |
Egyéb megjegyzés |
A
KDF feladatkártya egyik legfontosabb része a pedagógusoknak szóló javaslatokat,
ajánlásokat tartalmazza. Ezek a javaslatok, ajánlások általában sokkal több
feladatot tartalmaznak, mint amennyit az adott tanórán meg tudnak valósítani a
gyerekek. Éppen ezért lehetőség van közülük válogatni, némelyiket délutáni
szabadidős tevékenységként, önművelési feladatként megvalósítani. A KDF bizonyos
feladattípusaiból egy egész tanévnyi képzőművészeti, grafikai, festészeti,
kézműves vagy éppen néprajzi szakkör programja is összeállítható.
Digitális
feladatok tára (DF)
A
digitális feladatokat a tervezés kezdetekor „interaktív táblás feladatoknak”
nevezték el a tananyagfejlesztők. A fejlesztés során azonban kiderült, hogy
bármely feladat interaktív táblás feladattá válhat, amennyiben a valóságos
vizuális tevékenységet (rajzolást, festést, mintázást, kollázskészítést,
kézműves tevékenységet, stb.) virtuális feladatmegoldás helyettesíti. Ezért a
kimunkált interaktív feladatoknak egyszerűen a digitális feladat elnevezést adtuk. Nemcsak interaktív táblán,
hanem számítógépen, tableten, okostelefonon is megoldható a feladatok nagy részé.
A digitális feladatoknak több típusát próbáltuk ki a fejlesztés során. ezek a
következők
Képre kép
mozgató
Egy-egy
képet a „Fogd és húzd!” technikával egy másik kép megadott területére kell
mozgatni..
Képre
szöveg mozgató
Szöveget
a „Fogd és húzd!” technikával egy kép megadott területére kell mozgatni.
Párosító
Kép/szöveg/ikon+hang/ikon+videó elemeket
kell párosítani a „Fog és húzd” technikával.
Csoportosító
Kép/szöveg/ikon+hang/ikon+videó elemeket
kell csoportosítani a „Fog és húzd” technikával. Egy elemhez (a csoport nevéhez)
több elem is húzható.
Memória
Kattintani
kell a képekre. Az első kattintás után megjelenik a kis kép helyett a valódi
tartalom (szöveg/kép/hang/videó). A második kattintásra (egy másik képen) a
másik kép is felfedi a tartalmat. Egy harmadik elemre történő kattintás az első
kettőt visszafordítja, és felfedi a harmadik elemet. Itt lényeges, hogy minden
elemnek legyen párja.
Sorrendező
Képet/szöveget
a „Fogd és húzd!” technikával a megadott sorrendbe kell állítani.
Feleletválasztó
Egy
kérdéshez legalább két válaszlehetőség tartozik, amelyikből legalább az egyik
helyes.
Feleletválasztó:
igaz-hamis
Minden
egyes képhez hozzátartozik egy állítás, melyről el kell dönteni, hogy igaz vagy
hamis. Kép nélkül is előfordulhat az ilyen feladattípus.
Képtérkép
Egeret,
kurzort a képen megadott terület fölé mozgatva szöveg jelenik meg vagy egy képen
a megadott területekre kell kattintani, úgy jelenik meg a szöveg.
Joker
Minden
olyan feladat, amelyik nem tartozik a fentebb leírt feladattípusokba. Ilyen
feladat például a „színező”, „képkifestő” feladat is.
A Digitális feladatok tárában több mint 100 digitális feladat került leírásra.
Ellenőrző
digitális feladatok tára (EDF)
Az ellenőrző digitális feladatokat a tervezés kezdetekor „szavazógépes” feladatoknak, illetve „önellenőrző” feladatoknak nevezték el a tananyagfejlesztők. A fejlesztés során azonban kiderült, hogy a kifejlesztett digitális feladatok nem csupán az önellenőrzést szolgálják. A „szavazógépes” megoldást el kellett vetnünk, hiszen nem túl sok az az iskola, amely osztálynyi mennyiségű szavazógéppel rendelkezik. Ezért olyan digitális feladatokat szerkesztettünk ellenőrzés/önellenőrzés céljára, amely számítógépen, interaktív táblán, tableten, okostelefonon oldatható meg.
Az Ellenőrző digitális feladatok tárában hasonló feladattípusok szerepelnek, mint a Digitális feladatok tárában. Ezek megoldását azonban egy-egy témakör lezárását követően adjuk a diákoknak, mindegy „tudáspróbaként”. Többségük párosító, csoportosító, feleletválasztó feladat. Egy részüket önállóan is megoldhatják a gyerekek (magukat próbára téve), míg másokat – a pedagógus döntése alapján – témazárásra és számonkérésre használhatunk.
A
vizuális kultúra programcsomag fejlesztői remélik, hogy mind a Digitális tanszertár, mind pedig a Digitális feladattár elemei elnyerik a
felhasználó pedagógusok és diákok tetszését. És a pedagógus kollégák alkotó
módon viszonyulnak majd az egyes tárak anyagaihoz, azokat bővítik,
továbbfejlesztik, saját gyakorlatukkal gazdagítják.
Megjegyzések
Megjegyzés küldése